Kampen heeft zijn middeleeuwse pracht
te danken aan de Kogge, het type vrachtschip waarmee handelswaar werd
aan- en afgevoerd, naar andere Hanzesteden in ons land en het Noord-
en Oostzeegebied. Als we aan de koffie zitten, bij Café de Unie aan
de IJsselkade, wordt ons dan ook gevraagd of we de Kamper Kogge al
hebben gezien. En als we er weggaan worden we de goede kant op
gewezen, verderop langs de kade, 5 minuutjes lopen.
Botters bij Kampen |
Dat klopt aardig, al waaien we zowat
uit onze jassen en moet ik mijn pet goed vasthouden. De Kamper Kogge
is een replica, gebouwd tussen 1994 en '98, naar voorbeeld van een
wrak dat gevonden is ter hoogte van Nijkerk, bij het droogleggen van
de Flevopolder. Dat oorspronkelijke schip zou dateren uit 1336.
Het is maar een notendopje, zwarte
geteerd, met een kasteelachtige opbouw op het achterdek. Het is
ongeveer 20 meter lang en meet 7,5 meter op z'n breedste punt. Het
scheepje heeft één mast waar, volgens Wikipedia, 144 m2 zeil aan
gehesen kan worden. Het heeft 12 man nodig om uit te zeilen.
De Kamper Kogge is het enige schip van
z'n soort in ons land. Het is een aantal keer te gast geweest op Sail
Amsterdam en heeft in 2004 een reis gemaakt langs een aantal oude
hanzesteden. Die zogenaamde 'ommelandvaart' duurde 7 weken en ging
langs havens in Duitsland, Denemarken en Zweden.
Nu ligt het in een eigen haventje, de
Koggewerf, langs de IJssel, waar ook een middeleeuws vissershuisje is
nagebouwd, naar voorbeeld van een archeologische vondst in het
nabijgelegen Brunnepe. Belangstellenden kunnen zich laten rondleiden
en er worden ook rondvaarten gemaakt.
Het toeval wil dat begin dit jaar
(2016) een Kogge is geborgen, omhoog gehaald uit de IJssel, vlak bij
de Koggewerf. Dat bijzonder gave exemplaar werd in 2011 ontdekt bij
sonaronderzoek. Het is zo goed bewaard gebleven omdat het in het
zoete rivierwater heeft gelegen. De wrakken, die bij het droogleggen
van de Flevopolders zijn gevonden, zijn meer aangetast door het zoute
zeewater.
Naast de IJsselkogge zijn nog twee
kleinere scheepjes aangetroffen, een aak en een punter, die ongeveer
uit dezelfde tijd dateren. Archeologen denken dat de bootjes met
opzet op die plaats zijn afgezonken om de stroming van de rivier te
beïnvloeden. De drie vaartuigjes worden geconserveerd met het doel
ze later ten toon te kunnen stellen.
De Kogge werd als laatste gelicht en
is, onder grote belangstelling, overgebracht naar de Bataviawerf, in
Lelystad, waar het scheepje de komende jaren geprepareerd zal worden.
NB: Dit verhaal is geschreven in 2016, voor het verenigingsblad van Artishock in Soest. De situatie ter plaatse kan inmiddels veranderd zijn.
Tekeningen: Gerard Kuit
Zie voor meer informatie http://www.kamper-kogge.nl/ – http://www.ijsselkogge.nl/ en Wikipedia
Zie voor meer informatie http://www.kamper-kogge.nl/ – http://www.ijsselkogge.nl/ en Wikipedia
Bronnen: Jac.P.Thijsse – Langs de Zuiderzee 1915; Monumenten
in Nederland - Gelderland 2000; Google maps, Wikipedia en andere websites.
1 opmerking:
Bootjes, altijd leuk!
Een reactie posten