vrijdag 4 november 2011

De Vecht 39 – Einddoel bereikt

Een grote bruine hond speelt met een bal tussen de tafels van Café Ome Ko, bij de sluis in Muiden. Bij de open haard zijn jonge moeders en vaders in de weer met kleuters en wandelwagentjes. Er worden kinderen in- en uitgeladen en naar de toiletten begeleid. Aan de grote tafel in het midden van de gelagkamer zitten wat mensen aan het ontbijt. Gebakken eieren met spek.


Gerard en ik zitten wat terzijde, we drinken een kopje koffie. We zullen zo direct nog een klein ritje met de rolstoel maken. Langs de kazerne en het muizenfort en terug langs de kademuur, die Muiden moest behoeden voor overstromingen, in de jaren voor de afsluitdijk.

Maar het eigenlijke hoogtepunt van de dag hebben we al gehad. We hebben het einde van onze Vecht-reis bereikt: de monding van de rivier. Het is haast niet voor te stellen, maar we hebben er ruim 5 jaar over gedaan. Vanaf fort Vechten, bij Bunnik tot aan Muiden, in 39 hoofdstukken.


De westbatterij - Muiden
We zijn begonnen en geëindigd bij vestingwerken, wat maar aangeeft hoe belangrijk deze rivier was. Van begin tot eind versterkt met forten en bastions.
Via schilderachtige rivierdorpen en fraaie buitenhuizen zijn we stroomafwaarts gegaan. Door landschappen die opvallend weinig geleden hebben onder de vooruitgang en dadendrang van de moderne tijd.

Uiteindelijk zijn we in Muiden aangekomen. Vreemd dat het stadje niet uitgelopen is om ons met dansmariekes en fanfare binnen te halen. Merkwaardig dat we niet gehuldigd zijn op het stadhuis. Nou, ja, zo gaat dat ook niet meer tegenwoordig. Ontdekkingsreizigers worden niet meer op waarde geschat.

We zijn heel onopvallend langs de rivier gereden, overgestoken bij de sluis en we hebben de auto in een stil woonwijkje geparkeerd. Aan het eind van het straatje zagen we de daken van het Muiderslot boven de rivierdijk uitsteken. En tussen de huizen door een glimp van het laatste fort langs de Vecht, de Westbatterij.

Die kant wandelden we op. Langs een klein volkstuincomplex. Een enkele Muidenaar liep er de hond uit te laten. Wij beklommen de dijk en genoten van het uitzicht op de jachthaven, het slot, het stadje, het fort en de monding van de Vecht.

We maakten wat foto's en uiteindelijk gaven we elkaar een hand. Zo, missie volbracht !


De Kazerne - Muiden
En ach, ja, de westbatterij is aangelegd in 1799. Het ovalen torenfort, dat het meest opvallende deel is, dateert van 1852. Het is omsloten door een gracht en wordt momenteel gebruikt door de scouting. Het muizenfort is iets jonger, gebouwd in 1874. Uit dezelfde periode dateert de indrukwekkende kazerne.

Het Café van Ome Ko heette oorspronkelijk 'De Gooise Boer' en is al eeuwen in gebruik als herberg. De kleurig geschilderde gevelsteen dateert uit 1756. Bij de koffie maken Gerard en ik plannen voor een nieuwe reis. Langs de kust van de Zuiderzee lijkt een aardig idee...


Dit verhaal verscheen in 2009 in de Artishockberichten, verenigingsblad van culturele vereniging Artishock in Soest. Omstandigheden kunnen inmiddels veranderd zijn.




Tekening: Gerard Kuit


Foto's: Jan de Stripman   en Gerard Kuit

Bronnen: Prof. J.A.de Rijk – Wandelingen door Gooi- en Eemland 1905; Jac.P.Thijsse – De Vecht 1915; Monumenten in Nederland – Noord-Holland 2006

Muiden op Wikipedia   

Het Muiderslot op Wikipedia

Muiden op Google Maps
 

10 opmerkingen:

martin zei

De belangrijkste verandering vind ik dat er sinds februari dit jaar een fietspad is langs de westbatterij richting IJburg. Dat verwerkte ik al eens in een blog.

Unknown zei

leuk geschreven; een beetje in de traditie van"Hoe ver en hoe warm het was' en ja langs de kust van de oude Zuiderzee dat lijkt me ook wel een hele onderneming. Toen ik in 1936/37 in de buurt van Elburg met mijn ouders kwam te wonen, spraken ze daar nog altijd van De Zee

Jan de Stripman zei

@martin - heb ik weer niet goed opgelet ! Maar ja, fietsen is er voor mij niet meer bij. Mooie aanvulling...;o)

@cor - We zijn er inmiddels mee bezig. Maar op dit blog ga ik eerst wat oudere verhalen plaatsen..;o)

martin zei

Ik las gisteren dat Boskalis het havenfront van Harderwijk op gaat knappen. Ze hebben er overigens nog steeds mooie zeewerende muren. Als je opschiet kan je oude en nieuwe staat vergelijken. De Zuiderzee behoord tot mijn favoriete fietsgebieden. (Ik weet niet of je het kan, maar het pontje Enkhuizen - Stavoren 1 1/2 uur (wel redelijk comfortabel) zou je dan op kunnen nemen.

Jan de Stripman zei

@martin - We zijn inmiddels gevorderd tot Huizen. Een volgende trip komt niet eerder dan in het voorjaar en ik betwijfel of we dan Harderwijk zullen halen. Wordt nog spannend...

Glaswerk zei

Natuurlijk ga je Harderwijk halen!

Komt de "GWH" knop er nog of hoe zit dat? ;-P

martin zei

Als je dicht bij het water blijf is het toch Spakenburg, Harderwijk dat moet te doen zijn.

In het voorjaar broeden er heel veel weidevogels in het stukje oostelijk van de Nijkerkerbrug. Als je de kans hebt zeker doen, zal ik tegen jou niet mopperen dat je vaqnuit de auto zit te vogelen.

Of ga je andersom? Huizen -> Oud Valkenveen.

Jan de Stripman zei

@glaswerk - Uiteindelijk hoop ik Harderwijk te gaan halen, maar ik betwijfel of het in 1 ochtend gaat lukken vanaf Eemnes.

Die knop had ik graag toe willen voegen. maar ik kan er maar 3 aanmaken en uit statistische overwegingen is het beter om de oude niet te veranderen...;o)

@martin - Oud Valkeveen hebben we gehad. Over Huizen moet ik nog schrijven en ik wil ook enige aandacht besteden aan het stuk van 't Gooi tussen Huizen en Eemnes. Vervolgens zou ik graag de monding van de Eem bezoeken voor naar Spakenburg te rijden. Daarna nog Nijkerk. Het wordt echt veel, hoor, voor een zondagochtend...;o)

martin zei

Het is jammer dat het stuk tussen Huizen en de A27 naar de Stichtsebrug over het Gooimeer wordt volgebouwd. (Kijk maar op maps/earth hoe groen het er daar nu nog uitziet en dat er mooi fietspad liep langs het water en riet.

De Eempolder is nog lekker leeg, maar dat weet jij beter dan ik. Je woont er een klein scootmobieltochtje vandaan. Op het pontje bij Eemdijk kocht ik dit jaar nog 5kg aardappelen.

Jan de Stripman zei

@martin - Google maps behoort tot mijn standaard-pakket ! Maar het zal nog wel een paar jaar duren voor het hier op het blog staat...;o)